Wil jij ook CS+ Scheidsrechter worden?!

Wil jij ook CS+ worden? (Clubscheidsrechter plus)

Alle ervaren scheidsrechters zeggen het: van tips van anderen word je beter én wordt het fluiten steeds leuker en uitdagender. Voor scheidsrechters met een clubscheidsrechterskaart die zich willen ontwikkelen, is er daarom een speciaal opleidingsprogramma. Daarmee word je clubscheidsrechter-plus (CS+) en kun je wedstrijden op hoger niveau fluiten.

Een CS+ scheidsrechter-plus is een betere clubscheidsrechter. Om CS+ scheidsrechter te worden, ga je een traject in met een leercoach CS+. Deze leercoach is bevoegd om de club scheidsrechter op te leiden tot CS+. Als de leercoach van mening is dat de cursist ver genoeg is, kun je je PVB (een soort praktijkexamen) doen. Je wordt dan door een externe examinator beoordeeld. Slaag je, dan word je benoemd tot CS+. Je ontvangt dan twee CS+ shirts, een fox-fluitje en set kaarten van KNHB. Op dit moment heeft De Dommel 12 officiĆ«le CS+ scheidsrechters en drie leercoaches  binnen de gelederen.

De opleiding bestaat uit:

- een intakegesprek waarin je als aspirant CS+ scheidsrechter kennis maakt met jouw leercoach
-  het fluiten van een aantal wedstrijden met begeleiding (kan op veld en in de zaal)
-  2 praktijkworkshops

De opleiding wordt afgesloten met een praktijktoets (afgenomen door een andere leercoach). De cursist krijgt daarna de CS+ kaart en shirt.

Wat leer je bij de CS+ opleiding?

Onderwerpen die aan bod komen:

-  voorbereiding

-  spelregeltoepassing en juiste signalering

-  in goede banen leiden van wedstrijden (voordeel, hard fluiten, houding, positionering e.d.)

-  omgaan met spelers en coaches

-  samenwerking met je collega

-  afhandelen van formaliteiten.

Wil jij ook CS+ worden? Meld je dan aan bij de scheidsrechterscommissie. Stuur een mail naar leercoach: Elwin Matthijsse [email protected] of Helmich op ten Noort [email protected]