Silver Cup - inschrijving geopend

3-7

Na een succesvol eerste jaar van de Silver Cup, organiseert de KNHB ook komend seizoen weer een Bekercompetitie. Naast de Silver Cup voor Heren starten we in seizoen 2017-2018 ook met de Silver Cup voor Dames en de Gold Cup voor Dames en Heren.

Achtergrond informatie

De Silver Cup is gericht op teams uitkomend in de Eerste Klasse tot en met Vierde Klasse. Daarnaast wordt een Gold Cup gespeeld die zich richt op teams uit de Hoofdklasse en Overgangsklasse (en de drie hoogst geëindigde teams uit de Silver Cup van het jaar ervoor). Deze scheiding is noodzakelijk door de lastige speeldagenkalender (in combinatie met de internationale kalender) van de Hoofdklasse.
Daarnaast is met de Silver Cup een mooie extra prijs gecreëerd voor de clubs in de Eerste Klasse en lager. De wedstrijden worden gespeeld op de vrijdagavonden en in de vrije weekenden. De competitie kent, om te kunnen komen tot een uitvoerbare planning, maximaal 8 ronden waardoor het aantal deelnemers is gemaximaliseerd. De volgorde van opgave is leidend.

·         Deelname aan de Silver Cup kost 25 euro per team.

·         De eerste ronde wordt gespeeld in een poulefase (dames/heren Derde en Vierde Klasse) en vervolgens wordt gespeeld volgens het knock-out principe.

·         Er kan een voorronde worden gespeeld voor de Eerste en Tweede Klasse teams. De teams die zich als laatste hebben ingeschreven spelen eerst een voorronde.

·         Tot de kwartfinales speelt het laagst spelende team thuis. Wanneer teams op hetzelfde niveau spelen én vanaf de kwartfinales bepaalt loting wie thuis speelt.

·         Tot en met de achtste finales wordt het land verdeeld in vier regio’s en wordt gespeeld binnen de regio. Door dit systeem zorgen we ervoor dat op vrijdagavond geen enorme afstanden moeten worden afgelegd (incidenteel niet te voorkomen). Vanaf de kwartfinales worden de regio’s losgelaten en wordt het schema volledig door loting bepaald.

·         De finales worden gespeeld op één van de deelnemende verenigingen.

·         Ronde 1 wordt gespeeld door de Derde en Vierde Klasse in poules van drie of vier teams. Zij spelen op die wedstrijddag een toernooi om een plaats in de Tweede Ronde. De wedstrijden worden gespeeld op het terrein van de laagst geplaatste verenigingen.

·         Ronde 2 wordt gespeeld door de winnaars van de eerste ronde en de Tweede Klasse teams. Hierbij zijn de Tweede Klasse teams geplaatst en de winnaars van ronde 1 ongeplaatst.

·         Ronde 3 wordt gespeeld door de winnaars van ronde 2 en de Eerste Klasse teams. Hierbij zijn de Eerste Klasse teams geplaatste teams en de winnaars van ronde 2 ongeplaatst.

·         De inhaaldata/reservedata zijn standaard de vrijdag na de geplande datum van de Heren (dus standaard twee weken na de geplande datum van de Dames).

·         De nummers 1 t/m 4 van de Silver Cup plaatsen zich voor de Gold Cup voor het seizoen 2018-2019.

Kalender Silver Cup Dames

Ronde

Deelnemende teams

Opmerking

V.1

Dames 2e klasse (voorronde)

23 september 2017

Indien noodzakelijk o.b.v. aantal inschrijvingen

Dames 3e + 4e klasse (poulefase)

22 oktober 2017

Winnaars ronde 1 + Dames 2e klasse

3 november 2017

V.2

Dames 1e klasse (voorronde)

3 november 2017

Deelnemende teams

Opmerking

V.1

Heren 2e klasse (voorronde)

29 september 2017

Indien noodzakelijk o.b.v. aantal inschrijvingen

Heren 3e + 4e klasse (poulefase)

22 oktober 2017

Winnaars ronde 1 + Heren 2e klasse

10 november 2017

V.2

Heren 1e klasse (voorronde)

10 november 2017

Winnaars ronde 2 + Heren 1e klasse

23 maart 2018

Winnaars ronde 3

2 april 2018

2e Paasdag

Winnaars ronde 4

20 april 2018

Achtste finales

Winnaars ronde 5

10 mei 2018

Kwartfinales (Hemelvaart)

Winnaars ronde 6

19 mei 2018

Halve finales

Winnaars ronde 7

20 mei 2018

Finales

Arbitrage en tucht

De bekerwedstrijden worden geleid door één scheidsrechter van elke vereniging van minimaal clubscheidsrechter-plus (CS+) niveau. Verderop in de bekercompetitie worden de wedstrijden door bondsscheidsrechters geleid. Vanaf welke ronde dit is, wordt nog bekend gemaakt en is afhankelijk van beschikbaarheid. De registratie van kaarten vindt gescheiden van de veld- en zaalcompetitie plaats. Eventuele schorsingen op basis van gele/rode kaarten behaald in de bekercompetitie worden ook ten uitvoer gelegd in de bekercompetitie tenzij er sprake is van excessief wangedrag.

Aanmelden

De eerste dames- en herenteams van alle Eerste tot en met Vierde Klassers komen in aanmerking om deel te nemen aan de Silver Cup. Teams kunnen worden aangemeld door de vereniging. Aanmelden kan tot uiterlijk 1 augustus 2017 via dit formulier. Let op: de teams kunnen alleen ingeschreven worden door de secretaris, wedstrijdsecretaris of een ander bestuurslid van de vereniging. Opgave dient voor dames 1 en heren 1 tegelijkertijd te geschieden. Als je een team wilt inschrijven voor de Gold Cup en het andere voor de Silver Cup dan kan dat via hetzelfde formulier (er zijn geen aparte formulieren voor de Gold en Silver Cup).
Mocht je naar aanleiding van deze mail vragen hebben dan kun je contact opnemen met de afdeling competitie van het bondsbureau via [email protected].