Teamindeling junioren en jongste jeugd 2017-2018

Teamindeling junioren en jongste jeugd 2017 - 2018

In de bijlage staat de indeling van teams voor junioren en jongste jeugd voor het hockeyseizoen 2017 - 2018 (de indeling van de meisjes F ontbreekt nog en volgt binnenkort). We hebben voor de teamindeling de ‘Aanpak samenstelling teams’ gevolgd om de teams samen te stellen (zie nieuwsitem hieronder).

Selectieteams

De indeling voor de selectieteams bij de meisjes (de ‘eerste' teams) baseren we op evaluaties door trainers en coaches en observaties tijdens wedstrijden en (selectie)trainingen door onze trainingscoördinatoren en de trainer van Dames 1. De selectie is gebaseerd op techniek, tactisch inzicht en inzet en motivatie. Vaak blijken spelers met wat meer talent bij de overgang naar een andere leeftijdscategorie ook daar weer in een selectieteam te komen. In de afgelopen jaren hebben we echter ook gezien dat spelers zich uit andere teams in een selectieteam en zelfs Dames 1 weten te spelen. Wil jij dat ook proberen wacht dan niet tot het einde van het seizoen om dat aan te geven maar meld je direct in september bij de TC.

Evenwichtige teams

Gelukkig is hockeyen ook leuk (en soms zelfs leuker vinden veel spelers) als je niet in een selectieteam zit. We stellen de andere teams zoveel als mogelijk samen op basis van gelijkwaardigheid en onderlinge relaties. Omdat niet iedereen ‘elkaar’ opgeeft en sommige spelers in een selectieteam komen, kunnen we daarbij nooit alle verzoeken honoreren maar we proberen wel dat iedereen tenminste bij één andere speler in het team komt die hij of zij heeft aangegeven. Merk op dat gelijkwaardigheid ook betekent dat bijvoorbeeld MC3 niet een ‘hoger’ team is dan MC4 maar gelijk aan MC4.

Nieuwe teams

Het samenstellen van teams is een enorm gepuzzel omdat nieuwe spelers lid worden, sommigen opzeggen en anderen naar een selectieteam of een hogere leeftijdscategorie gaan. We moeten daarom vaak teams opsplitsen en opnieuw samenstellen met spelers uit verschillende teams. Vooral aan het einde van een mooi hockeyseizoen vindt niet iedereen het even leuk om weer in een ander team te komen maar gelukkig is dat gevoel in de loop van het nieuwe hockeyseizoen meestal snel verdwenen. Een hockeyclub biedt zo ook mooie kansen om nieuwe vriendschappen op te doen of eens in een ander team te spelen en voor je het weet speel je wellicht het volgende jaar alweer met je oude teamgenoten.

Keepers

De keepers voor de selectieteams zijn geselecteerd op basis van evaluaties van coaches en de keepersschool. Daarbij is vooral gelet op de techniek bij lage en hoge ballen, tactiek in de goal en cirkel en motivatie en inzet. Keepers zijn in alle opzichten bijzonder omdat er in een wedstrijd maar één in de goal kan staan. Soms heeft een team geen keeper en doen spelers het bij toerbeurt of blijkt een speler het ontzettend leuk te vinden om te gaan keepen. In een leeftijdscategorie kunnen ook juist meer keepers zijn dan teams of zijn er spelers die willen gaan keepen. We kunnen in die gevallen kijken of er mogelijkheden zijn voor één van de keepers om in een andere leeftijdscategorie te keepen. Geldt dat voor jou team of wil jij gaan keepen, geef dat dan aan ons door, we gaan dan zoeken naar een oplossing.

Meisjes A

Bij de A-teams is door de overgang van spelers naar de (jong) senioren vaak sprake van een bijzondere situatie en dat geldt ook dit jaar weer voor de meisjes A. We willen voorkomen dat we een te klein MA2 krijgen en hebben daarom besloten om de definitieve indeling uit te stellen tot augustus. Het betekent dat sommige meisjes die nu bij MA2 zijn ingedeeld nog kans maken om in MA1 te spelen.

Oefenwedstrijden zaterdag 2 september

Net zoals vorig jaar spelen alle teams (zowel junioren als jongste jeugd) in de voorbereiding weer een of meer oefenwedstrijden. Dit jaar doen we dat op zaterdag 2 september samen met de hockeyclubs Oirschot en Gemert. In augustus mailen en publiceren we daarvoor het wedstrijdschema. We gaan ervan uit dat alle teams aan deze oefenwedstrijden meedoen om goed voorbereid te zijn op de competitie en vervelende verrassingen met bijvoorbeeld missende keepersspullen en maskers te voorkomen als het er ‘echt’ om gaat.

Trainers & coaches gevraagd

Als er ouders zijn die het team van hun zoon of dochter graag willen coachen of trainen (of trainers kennen die dat willen doen) dan horen we dat graag zo snel mogelijk via [email protected]! We willen de begeleiding van de teams het liefst voor de zomervakantie afronden.

Mis jij?

Spelers die zich recent hebben ingeschreven (dit geldt in het bijzonder voor de jongste jeugd) zijn mogelijk nog niet aan een team toegevoegd. We zullen dit ruim voor het begin van de competitie doen en publiceren de nog ontbrekende indeling van de meisjes F binnenkort. Kun je jezelf niet terugvinden in een van de teams of ken je iemand die ook bij MHC de Dommel wil spelen laat het ons dan weten.

Tenslotte

Het maken van keuzes is niet altijd gemakkelijk maar we menen dat met de aanpak die we hebben gevolgd en het overleg dat we hebben gehad met coaches, trainers en trainingscoördinatoren de teamindeling op een zorgvuldige wijze tot stand is gekomen. Wij hebben oprecht onze best gedaan en wensen iedereen weer heel veel hockeyplezier in het komende jaar!

Met sportieve groet, de Technische Commissie.