2017, EEN NIEUW JAAR

Het jaar 2016 was me/ons een jaartje wel. Cynisme en scepsis alom, veel onderbuikgevoel, sociale media hypes. Mensen maken zich zorgen om de grote wereld en voelen zich daar niet prettig bij, onmachtig vooral.

Maar, gelukkig, als het gaat om de thuissituatie en om je heen, dan valt het allemaal wel mee. Uit onderzoek blijkt dat wij ons als Nederlanders als een van de meest gelukkige mensen/volkeren ter wereld beschouwen.

Een belangrijke factor daarin is dat we in de thuisomgeving blijkbaar eigen invloedsmacht hebben. Hetgeen erg belangrijk is voor onze zelf-verwerkeling, mens zijn dus.

En dat geldt m.i. ook voor onze hockeyvereniging, we hebben invloed op ons eigen inzet en op die van anderen, op ons eigen sportplezier en op die van anderen. Belangrijk daarbij is: ontmoeting en ontwikkeling. En dan is het fijn om zo’n vereniging als mhc De Dommel te hebben.

Samen sporten, samen plezier maken, samen vereniging zijn. In good times. En ook in soms minder good times. Als er, door TC, door Bestuur, wel eens anders besloten wordt. En als dan emoties de boventoon voeren waardoor er anders en soms minder of zelfs helemaal niet gecommuniceerd wordt (mensenwerk), dan juist komt het er op aan om het gesprek aan te gaan, op basis van respect, op basis van vertrouwen.

Ik onderstreep daarom mijn wens voor 2017, voor allen:

• Op verenigingsniveau: heb vertrouwen, heb respect en zoek de communicatie als er wat is, dan wel zoek gezelligheid, met elkaar;

• Op landelijk/internationaal niveau: heb en houd hoop want als we de hoop verliezen dan verliezen we onszelf, als mens.

En daarom: Een waarde(n)vol 2017 gewenst.

Frans Hoeks,

voorzitter