Vereniging - Historie

Mixed Hockeyclub De Dommel MHC De Dommel is een middelgrote hockeyclub die zowel op sportief, als op sociaal maatschappelijk gebied een rol van betekenis speelt in de Gestelse gemeenschap.

Het begon ergens begin 1963 eigenlijk allemaal op een stukje grond tussen de Beemdweg en Schijndelseweg in Sint Michielsgestel. Een stel jongens en meisjes die via school met hockey in aanraking waren gekomen en na schooltijd een balletje wilden slaan. Hieruit ontstond onder leiding van Harry Blox en meerdere mannen van het eerste uur, waaronder Henk vd Velden, Roel Jansen, Leo vd Weijden, Geert Kapteijns en Gerard Berendsen, de eerste plannen om een Hockeyclub op te richten.

Op 23 oktober 1963 is Hockeyclub De Dommel officieel opgericht.
Het eerste seizoen met 2 Heren elftallen, de seminaristen (van klein-Seminarie Beekvliet) vormden Heren 2, terwijl de "leken” Heren 1 werden. Beekvliet was toen het thuishonk. Later kwamen daar de velden aan de Eikenlaan en het zwembad bij.

Uiteindelijk kwam er in september 1975 het nieuwe hockeycomplex aan het Zegenwerplaantje. Met in 2011 2 zandingestrooide kunstgrasvelden.

Op dit moment heeft De Dommel 500 leden, 4 seniorenteams, 2 Veteranenteams, 19 jeugdteams en 8 teams jongste jeugd, in totaal 33 teams. En daarnaast een aantal actieve trainings/trimleden.
Kenmerkend voor De Dommel is het familiaire karakter en de plezierige ambiance. Denk aan de inzet van ouders en een groeiend aantal vrijwilligers. Mede daardoor komen liefhebbers van het hockey en alles wat daarmee verband houdt bijzonder tot hun recht, van jongste jeugd, tot ambitieuze veteraan.